25 feb 2012

salam.

wak, ikut sy pergi jb lepas sy balik keje. tokmak nazak. mesej ringkas dari ewan.

6pm kami gerak. dalam perjalanan, ewan senyap. muka dia jelas risau. serabut. sesekali aku capai dada dia, dup dap dup dap laju. sabar ye wak. hemm.

kami tiba di hospital sultan ismail tepat jam 7pm. masa tu waktu melawat dah habis. mengeluh terus mamat ni. katanya takut tak sempat jumpa tokmak je. tak sampai 5 minit tunggu kami dengar dari balai announcement, minta agar waris-waris tokmak ewan ke wad.

nampak sangat ewan risau. dia jalan laju. bersepah juga langkah aku ikut rentak dia. ewan toleh belakang, aku tertinggal 5 tapak. cepat-cepat dia rentap tangan aku disuruh cepat. haihh, sempat kena marah.

sampai ja wad, tokmak ewan masih bernafas. sempat juga kami tatap arwah sebelum dia pergi. tepat 7:45pm, tokmak ewan hembus nafas akhir. innalillah.

aku cari ewan, takda. dia ke lobi. merah mata dia. sayang betul dia dekat tokmak dia. sedih aku tengok. sedara-mara yang lain lagilah. ada yang meraung, menangis semahunya. apa-apa pun agar roh tokmak ewan berada di dalam golongan yang beriman. amin.

Al-Fatihah.